NYHED 2016 (+15 & 14)

Bonanza på Øresund

14 april
Jeg var en time under overfladen igen 😉

Masser af liv og så lige disse søtunger og en fed skrubbe, som bare måtte med hjem

12 april

årets første aften/nat dyk gav denne fine søtunge

Det tyder på at det bliver en god UV-Jagt sæson :o)

Skrei 2916

Så er vi hjemme fra en hård skrei uge og der er kommet lidt balance på søvn kontoen.

Jeg havde den udsøgte fornøjelse at guide/båd føre for det bedste hold til dato, selvom de alle var nybegynder i skrei, så kom alle mand godt ind i gamet.

Det lykkedes os at fange 153 skrei torsk over 10kg, med 16stk over 20kilo. Det lykkedes også for John at fange en basse på 31kg 😃😃

Alle i båden kom over +20kg

Skipper med 6 stk op til 27kg / john med 5 stk op til 31kg / Claes med 3 stk op til 22kg hans med 2 stk op til 23kg

Desuden fik vi under målrettet fiskeri 5 havkatte, hvor at Hans og den grønne pirk fik de 4 stk op til 5kg 😃

Fladfiske medefiskeri blev der også tid til, samt besøg ved fuglefjelet, samt havørne kig.

"Skipper" jeg havde festligt med at se og nyde holdets fiskeri - fangster og begejstring over dette storslået fiskeri og omgivelser, med bla nordlys hver aften/nat.

Desuden blev jeg ret glad for "light pilking" med min Fladen Maxximus kaste stang på 50-120gr og sargosa 6000 + 200 gr jensen pirk m.sprutte klædt 10/0 gummimark.

Top fisk på 16.5 - 15.5 som single fight og dublet på 11.2 &12.2 samt yderligere 5-6 måler torsk på dette lette udstyr 😃😃

Så alt i alt en helt fantastisk uge i båd Nr 6, takket være dette knald gode bådhold, som gerne ville opleve andet end "tunnelsyn på kun skrei" for sørøya har bare så meget at byde på 😃😃

SE lidt DIAS I TIDLIGERE OPSLAG

NÆSTE OG KOMMENDE ture.....

på lørdag står den på havmede tur og i bededagsferien køre vi 2 hardcore havmede ture med film optagelse for øje 😉

Knæk og bræk

Lakse trolling debut
19 marts

Friske forhold på Østersøen, hvor jeg havde slået følge med blackfish som godt ville guide mig.

Jeg fandt et område med byttefisk og bed mig fast....hvilket gav 5 kontakter.
Men kun denne fine Laks kom hele vejen 😃😃

Så på trods af meget svære forhold....er jeg super tilfreds
Og glæder mig allerede til næste gang 😃😯

Marts

DENNE MÅNED ER DRUKNET I ARBEJDE OG BÅD SYSLER

SÅ JEG ER BEGYNDT AT SE FREM TIL VORE SKREI TUR SIDST I DENNE MÅNED

GOD PÅSKE 😃

Lørdag 27/2
Skøn tur på øresund sammen med Bjørn aaris
Endelig spillede det for skipper og vi blev belønnet med +30 stk på blot 3 timer
Søndag 28/2
Så var der dømt herretur sammen med Mads Hussing & Nils Ottzen
Denne heldags tur blev en sand konge tur
For det kørte ret godt dagen igennem.
Vi fik ingen kæmper, men antallet var stor slået
++100 stk er lavt sat

Dejligt når alt går op i en højre enhed.......sikken en weekend

Båd og Øresunds nyt

24 Januar

Så er de første 10 timer kørt ind på motor kontoen, så igår lod jeg den strække benene og slap ALLE 150 heste løs..! motorlyden er både rolig og samtidig brutal, når Vtec´et slår til. når jeg sejler med 4000omdr stryger den derudaf med gennemsnitlig 20knob og der er helt ro i båden og selv i lidt modsø kan jeg nyde kaffen uden at spille :o) og slipper man alle heste løs logger den 35knob :o)

(buleskipper) tja...der er lidt vej endnu, men den korte tur i går var en øjen åbner, så der er måske håb, så med rette grej og ikke mindst en besætning som er "KLAR" så skal det nok løse sig ;o)

Jeg havde et fornøjeligt fiskeri i fredags hvor jeg var alene i båden for at indkøre den og her fik jeg 30-35 torsk i båden og dermed en masse dejlig rogn :o)

pt. køre bulefiskeriet på sit højeste nede ved Øen og der kommer mange fine store torsk op og det er pt. den svenske turbåd LINDA fra landskrona som har været bedst kørende med 7måler på samme dag med en basse på 20.6kg som største torsk :o)

Næste weekend er jeg på vandet igen, så må vi ser hved der kommer op fra dybet :o)

29/12-2015

GODT NYTÅR ønsker jeg alle derude

Ocean-Seeker III
Har nu fået sin rigtig store debut på Øresund og er helt igennem lige så dejlig en båd som alle husker dem fra Nord Norge :o)

1`st nytårs torske tur var sammen med Mads Hussing og vi fandt til sidst et godt strøg godt guidet af Lasse T og Jimmy.
Men for pokker hvor er det herligt at kigge på de rigtig skrappe "bule småbåde" jeg bliver lige imponeret over deres dygtighed hver gang.

min/vore stærke side er dog stadig drivfiskeri med Jigg ;o)
og vi fik vore belønning :o)

2´de tur var med mine gode venner fra Rideskolen, som denne dag havde skiftet pigernes hø og halm ud med fiskestænger :o)

William lagde hårdt ud med at fange en fin 2kilos lange som bestemt gjorde stor opsigt både i båden og på land.
han fik hurtig bid igen og en fin torsk måtte også op i baljen
william´s bedstefar og farmand Niels fik også nogle fine fisk i baljen.
hvor Niels stod for dagens største på 3.5kg

det var en lidt svær dag, men vi fik arbejdet os op på 18 fine nytårs torsk og en rigtig fin Lange :o)

På gensyn i 2016 :o)
22.12-2015

Glædelig Jul til alle :o)

Julemanden har allerede været på spil.
Ocean-seeker har i samråd med Hondashoppen blevet enig om at der selvfølgelig skal sættes en nu Honad 150HK på båden, hvilket vil ske i starten at 2016

desuden er der nu kommet en "ny" brenderup 2000 bassis trailer hjem fra som skal synes i morgen.
så nu er denne drøm af et bådsæt klar til nye eventyr

NU STARTER Ocean-seeker op igen for alvor og med 3-4 planlagte ture i juleferien, så bliver en ny sæson skudt i gang med stil :o)

God Jul derude.....nu skal der fiskes :o)

jule nyt

1'st tur i arronetten 😃
13/11
Rasmus og jeg havde sat hinanden i stævne på denne test tur i den nye båd.

Hold nu op hvor er den fed og der er stadig godt med krudt i den gamle kæmpe (135hk) 27'28 knob 😃

Vi havde dog lidt fiske mæssige svære forhold, dels fra dagen før og nogle udfordringer med strøm /vind denne dag...men vi fik samlet kæmpet os op på +50 stk fladfisk
Med denne skrubbe i top 😃

NØJ. ..det var bare skønt af være ude igen 😃
Så kom elektronikken på plads 😃

UV-JAGT og lidt nyt

30/10

Jeg havde et dejligt nat dyk på min lokale strand, der var rigtig meget liv i vandet og det lykkedes at sætte pløkken i denne flotte pighvarre på 43cm & 1.8kg 😃

Båd nyt.

Det skrider stille og rolig frem med montage og klargøring. Så jeg regner med at kunne tage på jomfru tur om 1-2 uger. Desuden er der bestilt en ny trailer 😃

Esrum sø....

jeg har traditionen tro været til jubidyst på Esrum sø, dog uden Klara som havde mange opgaver at se til.

Så per, hoppede ombord og vi fik en hyggelig Dørg tur rundt på søen, som var svær at fiske....det blev til 6kontakter 5 til mig og 1 til per....så det blev til en 3'de plads til mig.

Men inden længe, så er ocean-seeker kampplads igen 😃

1 Oktober

Jeg er godt i gang med at få gjort båden klar, men har ingen hastværk.
for det skal bare spille :o)

Nyt udstyr og elektronik bliver også indkøbt monteret løbende.

så der bliver trangt på amagerhylden ;o)
Honda shoppen kan jeg varmt anb. sikken en service og support Honda senior og junior er kommet på hjemmebesøg og så blev der ellers kælet for den gamle 135hk kæmpe :o)
HONDA :o)
Her erceen nye båd en top lækker arronet 23.5 😃. Min nabo Claes er med på turen so. Er på 4500 km tur/retur gennem Sverige - Finland og Norge . båden har vi hentet på sørøya i Nord norge Turen er lang, men fantastisk, vi køre i storslået natur 😃 Mere om turen og projektet når vi er kommet hjem 😃

17 august

tjek det nye foto album "Makrelfestival 2015" i menuen

BONITO

31 Juli

Så lykkedes det igen :o)

2 stk bonito på 1300 & 1625 :o)

Jeg fik hjælp til foto af en flink svensker som lånte et spö af mig, da hans eget knækket efter en bonito huggede hans blink i første kast.og han fik også 2 bonit

HOT.....Opdate

HISTORISK DAG PÅ ØRESUND

SANSELØST MAKREL BONANZA

24 Juli 2015

NY PERSONLIG MAKREL REKORD I ANTAL
HELE "208 stk"......!

(Læs beretningen herunder)
....................................................................
Som nogle ved er pt. båd løs og venter på et nyt spændene båd projekt om nogle måneder.
så er det godt at være medlem af en dejlig klub som tilfældigvis har en lækker småbåd liggende i nivå......dog var der i dag lidt knas med en dårlig/forkert skrue.

nå men så er der jo tid til kaffe tår på vej ud af havnen og den lange/langtsomme vej over til H´VEN.

Vel fremme og letter frustreret over tempoet og faktum af at nu røg det meget tidlige morgen fiskeri.
MEN påtrods af lidt modløshed gik jeg igen med at få ankret op på 16-17 m vand og fik søsat mit medbragte frosne CHUM.
ALTID bruger jeg fint hakket og frosset fiskemos af sild og ALTID kommer jeg det i en finmasket ålepose, som bliver hænge på siden af båden så den lige præcis kommer ½m ned i vandet ALDRIG længere ned....

MIT START SETUP:
2 flådstænger som bliver monteret med dobbelt krogsæt af små trekroge, agnet med 7-10 cm silde hapser....flåddybden blev sat til 4 og 6 meter.....fisket med 5-10 meter afstand til hinnanden.

1-2 løsline stænger (evt. lille vægt kugle) agnet med sild-kyllinghjerte-tobis efter valg.

hvorfor de mange stænger som ses på billedet......JO ser i, jeg er enten doven eller effektiv.
hver stang bliver rigget til med div. typer agn og fisketeknikker......så slipper man for at fumle rundt hvis det skulle blive hektisk eller man vil prøve noget nyt ;o)

Dagens nyhed var SMÅ gummi dimser fra berkly monteret på en karpekrog, samt et 1.6gr splithagl 15cm oppe af linen som ligger dobbelt.
dette setur fiskes ala løsline med små jigging bevægelser......DE ELSKEDE DETTE.

Næste hit var MICRO blink fisket på samme måde som.

Løsline med ½ og kvarte stykker tobis var ligeledes et kæmpe hit.

og endelig standard makrel ophænger og "JENSEN PIRK" den lille blanke ;o)

Flådstængerne glemte jeg hurtigt FORDI (Tilbage til fiskeriet)

JEG SØSATTE MIT CHUM &......
Efter små 15 minutter glemte/forsvandt min modløshed og irratation over de småting jeg havde glemt derhjemme......SOM AT TRYKKE PÅ EN KNAP.....gik begge flådstænger med makrel og begge løsline stænger lige så.......SÅ var det bare at ruppe fingrene......og alle kom godt ind i båden uden kluder
herefter kørte det på skinner med disse stænger, lige indtil at chum sporet havde lokket/løftet makrel stimerne op og indtil båden.
ALDRIG I MIT liv har jeg set noget ligende, makrellerne optråtte massivt over alt i sporet og uden afbrydelse......Hvilke ord kan beskrive dette.
inferno - ragnarok - bonanza - alle er lige rammende.
når en teknik eppede ud, ja så overtog den næste teknik på fulde drøn.
i lange perioder fiskede jeg kun med i stang af gangen......der var simpelhen for mange makrel til at styre flere stænger......!

PÅ FOTOET ses dagens 10 største makreller :o)

ALDRIG har jeg selv oplevet noget ligende, VANDET KOGTE nogle gange af makrel, det var simpelhen så vildt.....og det ville ingen ende tage.
Jeg valgte at sige STOP og afbrød chumsporet - lettede anker og sejlede mod kysten, for at få min velfortjente morgen mad og kaffe.

JEG HAVDE i den grad fået dulmet min makrelfeber ;o)

tid til facebook....så fiske venner mm kunne få del i dette.
under kaffepausen fik jeg yderlig 3 stk makrel, så derfor blev der en lille opjustering af første melding ;o)

HELT SINDSYG MAKREL BONANZA på Øresund med hele "208 stk" makrel i båden ene mand.....!

Mon ikke der står makrel på menuen det næste lange stykke tid ;o)

Knæk & Bræk....vi ses derude :o)

På Nordsøen med "No Limit"

17 maj

Team No Limit

Flemming Sønderskov og Teamet havde inviteret til Lange arme ude på nordsøen og sikke en oplevelse det blev.
Jeg ankom til Hirtshals hvor båden ligger og tak spids en fed båd.
Dette skiv er simpelhen den ultimative fiskebåd til fiskeriet heroppe....ja over alt.
Plads - kanon fribord og ja PLADS
super sejlreegenskaber og der skal holdes fast når mr.Volvo penta strækker musklerne og suser ud over stepperne.

Vejret spiller iden grad ind heroppe, hvilket vi var pænt heldige med :o)

Fiskeriet heroppe er jeg helt vild med, for man ved næste aldrig hvad der tager pirken eller jiggen dernede i dybet.
Vi kom en del rundt i søgen på de helt store svesker. Mulighedderne er mange heroppe og fisk JA det fik vi pænt af ;o)

Selv er jeg artsfisker, dog skulle jeg lige stramme hjelmen lidt, for jeg fiskede hovedsaglig i bb-side ved siden af Søren "Alias Lucky Luke" som bare mestre en evne til at fange de mest besynderlige ting og denne tur var ingen untagelse, desværre midstede han turens eneste Havkat lige under båden og kun Regnfrakke kom med op (Interne joke)

Jesper der fiskede i sb-side med flemming fik bla en slimål.....grim lille ting, jeg forstod ikke helt hvorfor de smågrinede lidt da jeg undersøgte djævlens yngen......ja det kostede jo så lige et par hansker....dens slim er nok det mest klistrede og ætsende stads jeg længe har oplevet......selv mågerne gad ikke spise den, så næste gang gutter så skal jeg nok holde fingrene væk ;o)

Men som sagt kom der masser af fisk på dækket og Teamet er i særklasse til dette fiskeri.....For de tunge stænger skiftet jævnligt ud med ultra lette stænger og små micro speedjiggs, den havde jeg ikke set komme, men skal nok huske det til næste gang.
synet når en god sej eller torsk napper den lille speedjigg på 60-80-100m vand og 6kg linen kommer på job, mens hjulet hyler i udløbet fra en god sej Viiiiiiiiiii det er sku sjov for en havfisker.

Udover en grim slimår og regnfarkken fra en havkat, så blev til en odrentlig omgang Torsk - sej - lubber og Langer
Så der var godt læs på Volven da jeg igen vendte snuden hjemad.

Igen vil jeg gerne sige tak til
Team "No Limit"
for et par uforglemmeilge dage, i er nogle helt fantastiske gutter at være sammen med og jeg køre gerne den lange vej fra nordsjælland igen, hvis mulighedden skulle byde sig.
og jeg skal nok huske det ultra lette grej der ;o)
Flemming, Søren og Jesper Tak for jeres måde at være på og tak for den fedeste tur :o)

1´st MAJ på øresund

5 maj

Dejlig 1´st maj tur på Øresund

Fiskeriet var lidt vekslende i dag, startede i et eksplosivt tempo og ved ophold i strømmen ebbede det ud noget tid, blot for at vende igen og nu kom spætterne for alvor på finnerne...i alt var der 30 små-torsk + 75 fladfisk oppe og vende, på denne dejlige dag, som også til aften kommer at byder på frisk fanget - fyldt - ovnbagt rødspætter til hele familien :o)

Næste tur er d.10 maj hvor Klara og jeg skal til Esrum Open "Gedde fiske dyst"

April Karpe

22 april

Karpe sats ved det lokale vand. der blev lige tid til en kort smuttur med 2 stænger og let oppakning dvs. kun net-kamara-stativ-grejboks og et par boller og en dåse majs i lommerne.

Jeg fodrede op med en håndfuld majs omkring bundrigget som var agnet op med 4 korn på selve krogen.
og gik igang med at dappe med brød....1min senere røg krogholdet på en lille karpe og igen ½time senere røg krogholdet på en fornuftig karpe.....yderlig 2 karper gik til det løst drivende brød, bare... ikke det med krogen i.

efter 1½ time var der uro i området ved bundtacklet og yes....dropback....fat i stangen og BANG...der sad den godt og solidt.....den gik helt banannas, sikken den kunne fighte....og lidt tungere en sædvanlig,

Fed følelse da den gled ind over netrammen og dermed var 1½ års karpe tørke overstået.
kanon flot og massiv....kun et par skæl skader på den ene side.

Jeg fik sat stativet op og så fik selvudløseren frit spil.....og kort efter kunne denne dejlige April Karpe svømme ud igen :o)

Kanon skælkarpe på 6.75kg hvilket er ret pænt i dette vand :o)

Endelig på vandet igen :o)

18 April

Efter en lang pause "Igen" kom jeg på vandet.

Båden er jo solgt og meget tid er gået med arbejde og familie arrangenemter.Godt man er medlem af Fred og humle, som har fine klubbåde i øØesund.SÅ NU ER VI I GANG IGEN ;O)

Så blev det endelig tid til årets første rigtige medetur på Øresund :o)
‪#‎HELT‬#UDEN#ELEKTRONIK#I#KLUBBÅD#
så derfor blev turen gennemført på skipper Larsen´s hukomelse/landpejlinger.....det gik da vist ok, eller også var der bare sygt med fisk idag ;o)

TORSK overalt....den første time var der godt med fladfisk oppe og vende indtil lyset tog fat, hvilket gav torskene frit spil....Torske BONANZA....
Jeg havde 150 børsteorm med og fiskede med 3 stænger 2 med slæberig og 1 aktivt fiskende...4 timer og så var det slut med agn.

+80 stk var oppe og vende.
Torskene er nu sjove på det lette grej og der kom også en fin bonus fisk "Slethvarre"

Dejligt igen at være ude på skønne øresund og dejligt at få en lille portion frisk fisk med hjem :o)

Næste tur er planlagt om ca.1 uge :o)

Gummidyr og torske kalas på Øresund

28 Februar

Tåget start på dagen og helt fladt vand på øresund, hvor Rasmus og jeg havde sat hinnanden i stævne.

Vi skulle køre et agn projekt og for ikke at ventetiden skulle blive for lang, så havde vi også medbragt vore light tackel grej og GUMMIDYR....Det er "Kalas" at fiske med let grej og Jigg (gummidyr) og ganskevist kom der fint med torsk i baljen :o)

På billedet kan er dagens største af torskebasserne, så nu er der igen fisk på menuen i det lille hjem :o)

PS: Jo tak, det går ganske fint med kuren og omligningen af livsstilen. Det fylder pt. en del, hvilket også er hele formålet, så inden længe er det en helt ny og super frisk Mr. Ocean-Seeker :o)

På gensyn derude

Laaang Pause

4 Februar

Hej derudejeg beklager den Laaange pause i opdate.Jeg har kun haft 3 fisketure i Januar og den ene var 0-tur og den sidste var en gedde tur med 18 gedder sammen med Rasmus.en enkelt øresundstur er det også blevet til og selvom det var en møg svær dag for mig/os så lykkedes det at få fisk i baljen (Foto) det hjalp gevaldigt at jeg fik stillet lidt på loddet, for vi kunne ikke se en skid andet en forstyrelser fra de ander både (40-50 stk) men sååån en det jo at være ny-bagt bule skipper øvelse gør mester.

Vejret har drillet lidt og fridagene lige så, men mon ikke at der kommer lidt mere gang i tingene fremover :o)

HUSK: at jeg har warrioren til SALG og jeg er da til at tale med om tingene ;o)

HUSK: også at jeg samler på Jensen grej, så du/i er velkommen til at hjælpe med at fuldende samlingen til en god pris

Knæk & Bræk derude

Hov...er det ikke en ny mini ocean-seeker :o)
Dette kommer bla. at blive en rigtig farlig Gedde båd

Sej dag på Øresund

Søndag

Spætte jagt på Øresund sammen med Mads Hussing
der blæste en god vind op gennem Øresund dagen igennem, men strømmen var til at havde med at gøre, det var bare at ligge røven op imod vinden og styre i bakgear så vi kunne holde pladserne og ønsket retning på vore drift.
dog var fiskeriet trægt. det virkede som om de havde gravet sig ned.

Med erfaring og flid skal man aldrig fornægte og derfor fik vi også "Samlet" en ok portion fladfisk og torsk sammen.

...

Her er dagens bedste fisk ud af ca. 45 fladfisk og 10-15 små torsk.

Herligt at være på vandet igen :o)

Klara vinder Jubi Dysten 2014

25 oktober Lørdag

Fælles fiskedyst i fred og humle klubben, alle mod alle dyst, hvor største gedde vinder.

Efter et hyggeligt morgen møde i hyttefadet, blev bådene fordelt og vi begyndte at rigge til.
vel ude på Danmarks dejligste sø, fik vi søsat vore wobler og på b...lot 20 minutter havde klara fanget dagens 3 første gedder, med denne bamse på 9.0 kg som også blev dagens vinderfisk, påtrods af frisk vind og timer med skybrud lykkedes det at få 10 gedder som alle blev genudsat. der blev i alt på 3 både taget 31 gedder + en aborre på den 4 båd og 5båd = o-bon. vi sluttede i hyttefadet med præmie overrækkelse og vore traditionel fælles spisning, hygge og røverhistorier, hvor Mads og Niller igen havde tryllet med lækkerier.

Udaf 31 gedder valgte 1 anden båd at gokke en gedde på 2.8kg til gedde deller. de andre 30 svømmer stadig derude :o)

Klara er sku en hård fisketøs og hun havde set frem til en god gedde fight og det fik hun i den grad :o)
Tillykke min skat

Kattegat og blandet bolsjer

18 Oktober

Her er en lille rapport fra turen i Lørdags + foto

Klara med pighaj som huggede efter "kun" 1/2 min.
klara er bestemt et af de mest sejeste mennesker jeg kender, for i timerne på vandet kæmpede hun også med søsyge. hun sad på et tidspunkt med hovede ud over rælingen og ofrede sit maveindhold, men når så jeg sagde der var hug på hendes stang, tørrede hun munden og gik istedet igang med af fighte sin fisk. så er man sku en sej fisketøs :0)

Klara fik 14 pighaj op til +6kg og nogle torsk + fjæsing :0)

...

Fladen....!
HELE fladen var fyldt med marsvin / tumler i hundredevis...!
ALDRIG har jeg ser mage i vore farvand og Alle sild.brisling.makrel.sej var VÆK....på denne dag.
men positivt nok fik vi torsk og store fjæsinger.
mit mål var netop en pr i fjæsing og derfor fiskede jeg målrettet efter disse og fik nolge fine nogle som dog var under 450gr.

men klara fik et godt fjæsing hug som kort efter blev tungt og dumt, stille, men sejt kom den til overfladen...klara mærkede et eneste rusk i linen og den blev slap.
op kom et "meget stort" fjæsinge hoved hvor gællerne stadig pulserede....den var klippet lige så fint over bag gællerne som havde en kirurg gjordt det.....Haj ;0)

vi oplevede rigtig mange mystiske hug og fights, svirvel knækkede, kroge forsvandt og linerne blev klippet/bidt over og et par gange sad der kun fiskerester (torske kæber) tilbage på krogen.....!

men vi fik også den kærkommende Bi-fangst, nemlig pighajen. som i sverige er fredet, men som artsfisker kan den ikke undgås hvilket svenskerne selv oplever til havfiske cup mm....derfor har jeg altid et stort gummi net - 100L balje m.vand + unhooking mat med i båden for skånsom håndtering.
OG 85% af de 25stk vi fangede var drægtige hunner som vejede op til 7.5kg + vi så hajer som var større som fuldte den krogede haj med op.

vi fiskede i havfrisk vejr i 3 timer inden vi pga. klara's søsyge valgte at sejle i havn. og som klara selv sagde: dette fiskeri er ikke lige så sjovt som geddefiskeri, de kæmper også bedre :0)

.........................................

Forude venter næste weekend i geddefiskeriets tegn med 2 x Esrum sø :o) samt der er nogle fladfiske ture i støbeskeen.

MEN årsagen til manglende ture er fordi min kære Volvo og trækdyr har midstet sin motor, som bogstavlig sprang i luften midt på ring 3 for 1½ uge siden BIG BUM og død var lortet....! = ingen ture i warrioren PT. Jeg arbejder på sagen og håber at være kørende igen inden længe..

LÆS: fiskeavisen / småbådsfiskeren, hvor der er en fin historie og foto af Onkel Jørgen med hans store Torsk :o)

Knæk & Bræk derude....vi ses

2 x Øresund

4 Oktober

Rapport fra igår.

Fredagen blev brugt i selskab med tyske Sven Hille & René Christensen, endelig lykkedes det at kunne krydse klinger.
det skulle vise sig at Spætterne var i hobla i dag, Rene tog for en gangskyld fra ;o) og Sven viste god Tysk fiske stil (SE FOTO)
vi endte på omkring de 100stk med +40 spætter, lidt skrubber og utallige isinger, krydret med 15-20 små torsk + et par bonus knurhaner.
TAK FOR GODT SELSKAB :o)
også tak til Patrik Möller & Olle som kom og fiskede sammen med os :o)...
Efter gæsterne blev sat i land tog jeg 1 timer mere.....det skulle jeg ikke havde gjort, for nu var der kommet strøm og fiskeriet gik i bund (2 spætter - 4 skrubber - 6 isinger - 2 torsk og 2 knurhaner)

Rapport fra d.28/9

Så lykkedes det at få afviklet den guidet tur som Leif Lange vandt under hvidovresport turen i foråret. vore kalendere har ikke passet sammen + vandtemp har været utrolig høj i år.

men afsted vi kom og der skulle knokles for hver fisk, da det havde været møg vejr dagen før, så fiskene lå sikkert stadig nedgravet. men vi fik samlet ca. 50 fladfisk sammen + div torsk og enkelt knurhane.

så forholdene taget i betraktning en god tur.

forude venter efterårsferien og mon ikke der kommer at blive 1 tur eller 2 der ;o)

Makrel bonanza

17 September

i søndags havde jeg en foretnings forbindelse med på makrel tur i lidt frisk vind og mon ikke det blev en makreltur for livet til Brian.

70 stk makrel kom inden bords og mange røg af på vej ind i båden, så der var aktion fra start til slut. den største makrel blev en tyk basse på 1200gr og vi havde mange på og lige over kiloet. jeg har aldrig oplevet et så højt gennemsnit før.

det friske vejr gjorde fiskeri med kylling hjerte umuligt, så det var den gode gamle metode med flåd og sildestrimler + CHUM (40-45L)

mon ikke der kommer en makrel tur mere inden de svømmer ud af sundet.

knæk og bræk herfra

Sildetur på Øresund

7 September

hjemme fra en herlig sildetur på øresund sammen med Onkel Jørgen og Preben.

lidt frisk vind fra morgenstunden, som aftog.

vi fik 3½ time med masser af hygge og fisk i baljen. Onkel Jørgen åbnede ballet og fik i første dyp et solidt hug på sildegrejet og fisken ville intet, så der gik 15 minutter før at Jørgen kunne bede om assistance, for op kom en meget flot torsk, så der var glæde i båden over en flot 8kilos pr torsk til jørgen, kæmpe tillykke herfra :o)

Sild var der masser af, vi havde lodning på over 20m høje stimer, så udover jørgens store torsk fik vi 7 torsk mere + en murebalje fyldt med flotte sild, som skal gøre sig godt i røgovnen.

Knæk og bræk derude

Klara med vinder makrellen i ynglinge klassen
I weekenden har Klara og jeg deltaget i makrelfestival på sj.odde
sikken en oplevelse med ca. 200 deltager og masser af glade mennesker

Warrior hygge
vi deltog med de andre deltager til fælles spisning mm.
hvor vi efterfølgende hoppede ned i båden hvor vi indrettede en hygge sove hule, kaffe og røverhistorier, mens festmusikken drønede ud over havnen fra de store telt lige til den lyse morgen.
min gode ven Gordon, stråler med klara
Jeg tror at Gordon var lige så stolt som jeg, da han måtte kalde klara på podiet hele 2 gange.
klara blev danmarksmester for ynglinge
og indeviduell nr. 2
udaf 200 deltager med den anden største makrel over weekenden.

så selvom de lokale var total overlegen på antal makrel, så fik klara en af de største ;o)

for dette modtog klara stort bifald og en sand gaveregn :o)

vi ses på odden i 2015

Kattegat rundt

10 August

I fredags mødtes Rasmus og jeg på Gillelejehavn og stævnede ud kl.05:00, vi skuller idag udforske kattegats mange vrag.

efter et par stop kom vi frem til hessel ø, hvor vi kiggede lidt på den store sæl koloni deroppe. turen gik til lysgrunden for at prøve makrel, men istedet var det Fjæsinger vi fangede og jeg fik en ny pr. på 38,5cm og den vejede 400gr efter den havde gylpet en stor tobis.

vi kom rundt til en del vrag som alle holdte store mængder af fisk ½-2kg sej og torsk, så ingen kæmper, men gode tegn for fremtidens kattegat, mellem sejladsen til vragene så vi jævnlig små fiskebuler på loddet.

ved et andet vrag blev vi omringet af en flok marsvin som vi iagt tog en stund, helt utrolige flotte skabninger, der sprang lystigt omkring båden.

det skulle blive på dagens 3 sidste vrag at det hug vi var på jagt efter kom og op kom den længe ventet havkat, til lige i en fin størrelse, missionen var fuldendt for vore vedkommen.

resten af turen bød på flere sej og torsk, så vi var godt brugte da vi sejlede ind i Gilleleje havn igen, efter 15 timer på vandet. Det var den første tur rundt i kattegat med 80hk yamaha og der blev "Kun" brugt 85L på turen hvor vi gennemsnitlig gik 12-16knob mellem vragene, så kaffen ikke blev spildt :o)

nu får fiskene en pause, da jeg skal gøre båden klar til makrelfestivalen, så ingen fiskeri i 14 dag herfra.

knæk & Bræk herfra :o)

Ny Fiske Video

31 Juli

Her er den nye fiskevideo: https://www.youtube.com/watch?v=64AxI9o5K6o

lavet i forbindelse med artiklen i det nye nummer af Fiskeavisen der også fortæller om denne helt nye og super effektive metode til makrel :o)

Længe ventet opdate

29 Juli

Så kommer der en længe ventet opdate.

Jeg har været på makrel jagt, for at lægge sidste hånd på en super hot nyhed som kommer i august nummeret af Fiskeavisen. og i kan godt glæde jer, for der er tale om en helt ny og super effektiv metode.

Desuden har jeg lavet et par små film og her er den ene som også har kunne ses på facebook og hertil aften fik jeg oploadet til youtube, filmen slår fast med 7tommer søm at hvis du vil optimere dine makrel fangster med 200% så skal du bruge CHUM (fiskemos) se blot denne lille film: https://www.youtube.com/watch?v=wTu77uhfE5o

Sommerferien har også meldt sin ankomst, så en del af pausen i opdate skyldes en god lang tur til Cyperen sammen med familien.

nu venter 2 uger yderlig ferie her hjemme i DK og mon ikke at warrioren kommer i vandet inden for et par dage ;o)

DK-Tacklet i aktion :o)
Filmet med GARMIN VIRB :o) så lykkedes det for Linus - Patrik og jeg, at finde en dag som passede med vejret og vore fridage sammen. længe har vi talt om en sådanne tur på Øresund sammen. Med ud havde vi 500stk børsteorm og hurtigt fandt vi ud af, at på trods af det var en varm sommerdag og medefiskeriet nok var lidt tidligt, så var der et mildt sagt, et jævnt godt fiskeri og vi mistede helt overblikket i antallet af fladfisk som kom indenbords i en lind strøm. man skal stå tidligt op for at følge med Linus og Patrik som virkelig er hardcore havmede fisker. jeg vil se frem til næste tur sammen, hvor Patrik byder velkommen om bord i Poseidon båden, Så må vi se om "Far Olle" kan vise lidt trix ;o) Tak for turen gutter :o)

Ny under menu

28 Juni

Jeg har lavet en ny under menu til Nyhed // Samler grej

læs og hjælp en nørd

Ocean-Seeker ligger stille

24 Juni

Ocean-Seeker har ligget en del stille og kommer formentlig ikke ud før den første weekend i Juli, sammen med gode svenske venner.

Årsagen til den længere pause sker ikke med god vilje, men vi har haft en del at ordne i forbindelse med at min tabte kampen til sin kræftsygdom.

desuden ligger der et have projekt hos min svigermor som der også skal ordnes, så Ocean-seeker vender til bage i Juli :o)

Knæk & Bræk :o)

Sommer Buler på Øresund

8 Juni

Det er en træt fisker som skriver efter en laaang dag på vandet i kongevejr.

Med i båden var Rasmus og vi kom vidt omkring, der var ok med buler, men kun småfisk....men ihærdighed belønnes indimellem og det blev vi, da vi fendt torskene nord for Ven. den første bule var brutal og vi havde aldrig set noget lignende 22m høj var torskebulen. Vi nåede 3 dyp i denne bule på samme drev og fuldt hus hver gang. derefter opløste den sig og vi havde et glimrende fiskeri på resterne af denne giga stime. vi fik samlet lidt over 100stk torsk sammen (mange små i dag) men her nord for Ven var de lidt større 3-5 kg og vi hyggede os :o)

Gavmilde Øresund

24 Maj

På Øresund med Henrik Dahl, vi kom lidt rundt og jeg måtte undtagelsesvis ty til hjælp og ringe til venner og bekendte som færdes på sundet, for at finde fiskeriet og det var Patrik Möller som havde "Guldgåsen" vi fik hul på bulefiskeriet kl.8 og stoppede kl.10:30 og på disse 2½ time fik vi 32 torsk.

Min Garmin 6012 var rødglødene af torsk, masser af stimer på op til 8m i stakken og vi klarede os med 250gr og kunne på loddet følge præcis hvor pirken landede i stimen.

DK-Tacklet styre

16 Maj

Det blev et bragende hit, på turen i Tirsdags med Hvidovresport, hvor vi skulle følge op på tackeldagen, hvor jeg demonstrerede kunsten at knytte sit eget tackel. jeg har gennem 1½ år udviklet tacklet som i dag kendes som DK-Tacklet og det virker big time.

dem som fiskede med dette tackel på turen blev godt belønnet og det var min sidemand LEIF som løb med sejeren "Guidet tur i warrioren" da han fangede en kæmpe spætte på 1125gr landet og vejet af mig, mens skipper DYT på Havstrygeren kiggede med som vidne. Efter foto valgte Leif at sætte den store spætte ud, hvilket jeg kun kan havde den største respekt for, det er en rigtig god stil, som "langtsomt" er ved at brede sig her i DK :o)

Jeg har levet en under menu til nyhederne "Tackel" hvor i kan se mine absolutte top 3 tackler i skrivende stund.

Esrum sø mm.

12 Maj

I går var jeg på Esrum sø med Klara + hendes venninde Anita og hendes far. Jeg skulle guide anita til hendes første gedde og det lykkedes :o) alle 3 fik fine gedder, på foto klara + anita med deres bedste gedder.

tackel dagen i  hvidovresport kunne ikke havde gået bedre, for det blev et hit og tilløbsstykke..vi har en test tur nu på onsdag og tilmelding er i shoppen..MAN kan på turen vinde en guidet tur på Øresund med mig i warrioren, man skal blot fange turens største fladfisk :o)

Vi ses derude

Esrum Open

5 Maj

Klara og jeg deltog som sagt til Esrum Open 2014.

vejret var med os, men Gedderne ville helt lege med, om det var eftervirkninger på den kraftige vind få dage før eller det hurtige dyk i vandtemperaturen ved jeg ikke, men Klara fik kæmpet sig op på en flot 2´end plads og blev flot belønnet med nyt fiskehjul og masser af endegrej.

Vi tager forhåbentlig en fangst mæssig revanche på søndag ;o)

Herlige dage på Øresund

2 Maj

Nogle helt utrolige og herlige dag på og ved øresund er ovre og nye ture planlægges, så her er et tilbage blik.

jeg har bla. haft en tur med Nicolaj (fiskeavisen) og min trofaste makker Rasmus, hvor vi skulle bade 300orm på den nye plads, hvor fiskeriet var svingende og vi søgte lidt rundt på andre og fandt et par nye spot. vi fik samlet ca. 50 torsk + 200 fladfisk samt 11 hornfisk sammen og der var mange småfisk imellem denne dag.

et af de nye spot gav bla. rødspætte på tobis, under hvarrefiskeri.

Klara og jeg tog et smut til kronborg for at kigge på hornfisk, men istedet fik hun 6 torsk og en sej, Hun viste alle gokkefiskerne hvordan man gør og satte alle sine fisk ud igen, til stor undren. det er far´s pige :o)

DENNE weenken er der stævne på rideskolen, MEN søndag køre Klara og jeg til gedde dyst på Esrum sø og mon ikke Geddeprinsessen og hendes guide nok skal finde en gedde eller 2 ;o)

god dag derude :o)

Rødspætte bonanza på Øresund

20 April

Mange rystede på hoved da jeg på facebook skrev at jeg havde hentet 800 børsteorm hos WAFF i gilleleje. Jeg havde også lavet en særlig gruppe på netop facebook hvor jeg søgte mandskab til netop disse 2 hardcore dage på øresund.

Fredag: var Jesper Lathen & min gode fiske ven Rasmus lasse olsen med i både. vi testet mange af mine pladser uden det store held (lappen var total død) , pånær isingerne som virklig var store, så vi havnede nede på Disken som også var halv død, indtil vi drev forbi den røde bøje, så kom der lidt gang i spættefiskeriet, efter 2 drev sejlede vi længere væk fra området og væk fra råstofindvindings området.

Og der, BUM vi fandt en super god plads og oplevede alle vore vildeste spættefiskeri, hvor jeg selv fik en ny pr. på 51cm & 1525gr som blev dagens største, vi var alle i ekstage over dagens oplevelse.

Lørdag: med i båden var Mads Hussing der lige som undertegnet kun var halv frisk pga. påske arrangementer og "Snot" mm.

Jeg sejlede direkte den lange vej ned til gårdagens plads, undervejs var mads blevet varmet op med gårdagens beretning og nød bestemt at der idag ikke skulle tænkes på andet end glæden i fiskeriet.

fremme riggede 4 stænger til s stk med mine specielle slæb og 2 lette stænger som vi fiskede aktivt også med mine specielle tackler, Mads var først nede og fik hug i samme øjeblik bøjlen blev slået til "Spætte" efterfølgende skulle vi igennem en del småtorsk inden spættefiskeriet for alvor tog fat, fiskeriet var vildere end dagen før og spætterne stod i kø dernede. Mine rigtig gode ven Patrik Møller kom også sejlende den lange vej ud til pladsen sammen med Olle, da vi skulle havde vore venskablige landskamp idag, så efter de havde fået den bakke orm, gik landskampen igang.

efter 30 minutter inde i venskabskampen kom hugget jeg har ventet på i mange år, 2-3 nøk, jeg satte budhugget som føldtes som en sten på bunden, men i langsomme bølgende bevægelser kom den stille op, SIKKEN et syn. hjertet stod stille og med en rolig hånd fik jeg nettet denne skønne skabning....jubel-råb og pift + high five.

En sand KÆMPE rødspætte lå ude i overfladen i nettet, vi fik ryttet båden og fyldt en balje med vand inden kæmpen kom indenbords og ned i baljen med vand.

PYHA....vi fik taget nogle foto og mellem kamera skift kom den ned i baljen. Vi Målte den til hele 57cm og den var mega tyk. vægten stoppede på 2100gr Vildendnu en ny pr og en længe ventet ny bådrekord i skipperens navn SmilerNår man fanger en så fantastisk skabning som denne rødspætte er og fiskeglæden ingen ende vil tage, så var den mest naturlige ting for mig, at sætte hende ud igen så hendes stærke gener forsat kan bidrage til en sund og stærk bestand og så er følelsen / tanken om at denne skønhed stadig svømmer der ude rigtig god.

Fiskeriet fortsatte i vildskab og da strømmen aftog, gjorde fiskeriet ligeså, dette benyttede vi til en lille kaffepause, hvor efter jeg nu brugte motoren til at lave sjove drift retninger med og vupti, så kørte fiskeriet igen på 100% hvor bla. jeg havde 6 dobbelt hug af spætter på under 20 minutter.

Mads oplevede lige som jeg, sit livs Rødspættefiskeri og var stor smilende hele dagen igennem, hug på hug og det ville ingen ende tage. Mads fik selv 2 store spætter på 1200 & 1250gr på toppen af helt utrolig mange. trætte og fiske mætte valgte vi at stoppe tidligere end planlagt og vi afleverede de resterende børsteorm til en anden svensk fiskeven, inden turen gik hjemover.

GTacklerme jeg/vi brugte er de tackler som Hvidovresport og jeg præcentere d.10 maj inde i shoppen :o)

Kobberbryllup
Vi havde en fantastisk dag, takket være alle de dejlige mennesker som var med til at gøre dagen helt unik. aftenen før havde vi hemmeligt besøg og vi fik den flotteste æresport som vi først så dagen efter da vi blev vækket med sang. vi fik besøg af 52 super dejlige festlige mennesker og vi kan ikke takke jer alle nok, for sikken en dag. TAK for en skøn dag
Burhøns
Ja, der var jo fridag i dag oven på kobberbryllups dagen, så selvfølgelig måtte jeg ud med stangen i en lokal bæk og selvfølgelig fik jeg bid, så nu er der lavet gravede ørred til påske bordet
Kæmpe Havål
hvor bliver jeg glad når en god garnfisker bekendt fanger noget ekstra specielt.
Skipper Max på kutteren Jamik af Vedbæk, fangede i dag en kæmpe havål på hele 23kg og 165cm. kæmpen røg i dammen og øresundsakvariet blev kontaktet. de stod klar på havnen da Max kom ind og kæmpen blev overdraget til akvariet. JEG KAN kun løfte på hatten og sige: KÆMPE Respekt for det som Max har gjort idag, sikken en oplevelse det må havde været

Foråret er over os

5 April

foråret er over os og den første hornfisk er fanget ved Frederiksværk + der her og ned mod frederikssund nu er massive sildestimer af store fede rygesild oplyser en fritidsfisker som næsten opgav at hive sit ene garn ind.

Jeg kommer ikke på vandet denne weekend da jeg og fruen lige skal havde overstået et kobberbryllup først imorgen, så huset står på den anden ende med forberedelser til en super hyggelig dag :o)

Knæk & Bræk derude :o)

Protest sejlads et hit

29 Marts

Vores protest sejlads i går blev et kæmpe hit, vi var ca.50 både og medie dækningen var overvældene. særligt de svenske medier har haft utrolig stor dækning

Jeg vil fremhæve Turbåden Vandia, som sejler helt fra Helsingborg og ned til Kbh for at ligge i havne indsejlingen og der med vise sin holdning mod råstofindvending i Øresund, stor respekt til Thomas.

Hvis du ønsker at læse mere om protest sejladsen, så meld dig ind i facebook gruppen:

Hjælp det maritime liv i øresund.

Her er et af de bedste medie link fra dagen: http://www.b.dk/nationalt/sandsugere-smadrer-oeresunds-havbund

desuden har helsingborg dagblad HELE 5 sider i dagens avis :o) nu starter det store politiske arbejde og vi er allerede godt igang.

Hjemme fra SKREI

27 Marts

Så er første dag i dk ved at gå på hæld og jeg kan stadig ikke fatte det fiskeri vi oplevede deroppe, den camp er simpelhen i verdensklasse :o)

I min båd havde vi ikke rigtig styr på antallet af måler men fik dog noteret 186 stk, vore store fokus var på NSA måler, dvs. torsk over 20 kilo og dem fik vi 4 mand 53 stykker af.....sikken et fiskeri, vore største snuppede Jan, på hele 29 kg og ny pr til ham.

Men det gik helt galt over i børste båden som Carsten stabell styrede med militær præcition og fik guidet sine venner og ham selv til hele 5 torsk over 30 kg

deriblandt Tommy Neumann´s KÆMPE SKREI på hele 41,5 kg og 156cm lang og med et livmål på 101cm......FISKEN FOR LIVET

FØRSTE dansker som bryder 40+ grænsen og det blev velfortjent Tommy som blev kæmpe torskens banemand..Tillykke Tommy, du er min helt på den gode måde :o)

PROTEST SEJLADS i morgen

Kom frisk og støt kampen for et fredet øresund

Overskrift
22 Marts. Så er de første 2 dage i Nord Norge brugt på et hantastisk Skrei fiskeri i Norsk Havvejr :o) og jo der er kommet ganske fine +er i båden og mange af dem :o)
Beskrivelse

Næste stop Nord Norge

18 Marts

Dagene siden sidste opdate har været meget travle vedr. protest sejladsen og demonstration i kbh. vi er i den maritime gruppe nået rigtigt langt.

Men nu retter jeg blikket mod Nord og den forstående tur sammen med Hvidovresport og en flok herlige gutter.

Fiskeriet deroppe bliver bare bedre dag for dag og man har bla. opdaget et helt unikt helleflynder fiskeri tæt på havnen, noget mit bådhold også ønsker at afprøve. Ja, jeg skal være skipper for 3 kanon friske gutter, som både ønsker at give den max skrei gas og samtidig få puttet lidt flynder fiskeri + arts fiskeri med ind i pakken..........vi starter med KONGE VEJR de første dage, så mon ikke vi kommer til at hilse på en kæmpe skrei eller 2 ;o)

Jeg skal forsøge at lave opdate deroppe fra og sender dagligt rapport hjem til fiskeavisen :o)

Så nu skrei`er vi mod Nord, på gensyn Torsdag :o)

Øresund, Når enden er god

8 Marts

Herlig tur rundt på øresund, sammen med Naboen Claes og Muremester Jens Madsen, vi kom virklig langt omkring og lige meget hvor vi endte så spillede det ikke for os, eller også fik vi kun småtorsk......Men ihærdighed belønnes ofte, tiden va...r knap, så jeg besluttede at vi skulle lave et kort sats på en af de nordlige pladser og det reddet hele ture fangst mæssigt.

flere gange havde vi alle 3 fisk på samtidig og her var rigtig mange, det var bare ned og stramme op og de var særligt glade for min savage gear, mini cutbait herring :o) mens Jens og claes tog godt fra med deres pirke :o)
Her er Claes med noget af fangsten og et meget sjældent "slagte" foto fra min side.

Øresund er nu et herligt sted at fiske og sejle :o) Tak til mine gaster for en god dag :o)

Demonstration d.28/3

Hej alle danske & Svenske // Lystfisker - fritidsfisker - erhvervsfisker >(yrkesfisker)

Vi PLANLÆGGER Demonstration d.28/3

Via, Facebook gruppen: Hjælp det maritime liv i Øresund

hvor både småbådsfisker - fritidsfisker og erhvervsfisker, i fællesskab (på trods af forskellige holdninger) Arbejder målrettet på at få sat en stopper eller lavet mærkbare ændringer i grundstof udvindingen i Øresund.

Mens sagen igen rammer mediernes søgelys og vi stadig arbejder på indhentning af oplysninger mm.

Så har vi sat en dato (28/3) så alle eller så mange som mulig kan få det planlagt på arbejde og med familien.
for jo flere vi møder op jo større er chancen for at blive set og hørt.

erhvervsfisker og fritidsfisker + småbådsfisker som ikke kan trailer deres både, sejler ned til mødested i kbh.

os med bådtrailer / fiskemaskiner køre eks. til mødestedet, hvorefter turen går til Christiansborg, hvor os "Trailer folket" forhåbentlig kommer til at fylde godt op i landskabet :o)

Mere info følger frem mod datoen

SÅ HUSK AT SNUPPE EN FRIDAG I ØRESUNDS & HAVMILJØETS NAVN

ØRESUNDS FOR-KÆMPER

2 Marts

I den forløbende uge har jeg holdt telefon møde med Helsingør Dagblad som er i gang med en større artikel.

desuden har jeg også talt en del med Mads Hussing, fra DK4, fiskemagasinet som også bad mig skrive de 5 skarpe spørgsmål som han efter redigering skal stille til miljøministeren.

I dag havde jeg Mads Hussing med i warrioren + hans kamera mand, vi skulle ud på øresund og lave en dokumentar omkring ødelæggelserne derude, bla. som optagt til dialogen med ministeren.

vejret gjorde at vi måtte ænder målet som var disken og istedet havde jeg loddet "LAPPEN" op.........mit hjerte stoppede med at slå et øjeblik, da jeg sejlede op på lappen........ødelæggelserne er så omfattende at man slet ikke kan fatte det......særlig slemt er den grundtop hvor al efterårets fiskeri forgik.....dybten sagde nu 16,3 meter.....!

Jeg håber virkelig at vi får stoppet dette vandvid.

Jeg lavede efterfølgende en lille kort film, så i kan se hvad jeg taler om, det er min første optagelse med det nye Garmin VIRB Elite (pga. blæsten blev det sidste minut blæsende i lyd)

Link: http://www.youtube.com/watch?v=WZoeCVYPkqY&feature=youtu.be

Området ved Tårbækrev i alvorlig fare

24 Februar

GRUNDSTOF UDVINDING i ØRESUND
Nu er sandsugerne F..... i gang igen og denne gang har de kastet sin kærlighed på området ved Tårbæk rev, så endnu et fiskerigt område står at blive suget væk.......DANSK HAVMILJØ bløder fælt og dette sker på tilladelse fra naturstyrelsen / miljø ministeren (under tilladelse af afgået minister ida Auken) DER ER jo stadig en åben tilladelse til at suge matriale op fra havbunden i HELE 300 dage om året....! /// Jeg opfordre alle til at kæmpe imod dette vandvid, ellers kommer vi og vore efterkommer til at betale dyrt........husk at når en sandpumper har suget, vil det tage naturen 15-20 år at genoprette sig.....SAMMEN er vi STÆRKE :o) KOM NU IND I KAMPEN KÆRE VENNER

Vi har en Facebook gruppe: Hjælp det maritime liv i Øresund

Helig frisk dag på Øresund

23 Februar

Det har været en herlig frisk dag på Øresund, i super godt selskab med min Nabo Claes, samt Rasmus der også var ombord i dag. det skulle vise sig at med 3 mand i båden spiller det meget bedre under bule fiskeri og fiskene var hjemme i dag, vi fandt fine buler udover de vanlige smånuller som har præget denne sæson.

Ocean-seeker fik kæmpet sig op på +30 stk og Claes fik ny PR :o)

Jovist var der buler derude i dag også i ørkenen ;o)
23 Februar
Herlig & frisk dag på Øresund, sammen med Claes & Rasmus
Tingene lykkedes i langt højre grad i dag og vi havde mange gode stop og vi nåede op på +30 stk
Claes med first timer
Beskrivelse
Ny Pr til Claes :o)

Online artikel

21 Februar

Så ligger artiklen: Når mænd leger med perler......online :o)

Øresund

Ocean-Seeker stikker igen ud på øresund nu på søndag, opdate senere samme dag

PS: Jeg var et smut ude i en miniput Å og fiske efter Burhøns (undsluppet regnbueørreder) og der var bonus iform af en fin fisk på 2,4 kg

endnu et par Buleture

12 Februar

Jeg har haft 2 buleture siden sidst. en med min Nabo og igen under næste umulige forhold, med få fisk i båden

Og i Dag sammen med Rasmus Lasse Olsen, og forholdene var gode + vi havde heldet med os (indimellem) stadig meget at lære som bule skipper, men vi fik da 15 torsk med hjem i baljen + en del røg tilbage. det bedste fisk fik vi på pladsen hvor man nemmest kan se Færgerne ;o) samt bunker af fisk oppe på de nordlige pladser (småfisk) Den eneste rekord i båden i dag var da jeg lavede pr i 3m Haveslange

Helt rart at lave en del stop med first timer torsk :o)

Øresunds nyt + Bulefiskeriet

4 Januar

Puha det er ikke bare en dans på roser at knække nøden som Buleskipper (alene) på de sidste 2 ture lykkedes det ikke at få et par makker med i båden, hvilket hjælper en del når strømmen eller den bundflod som løb i weekenden driller den "Grønne bule skipper" men fremtiden ser lys ud ;o)

Heldigvis har en del andre skrappe småbåds bule skipper gjordt det ekstra godt, her i blandt Team Svinet.

I dag og i denne uge har Børsterne booket SVÆRD, i går skulle jeg med og desværre blev turen aflyst pga, tåge.

MEN i dag gik det amok derude og gutterne fik 120 torsk med 5kg i snit + HELE 10 Måler op til 15,2 til stabel. Sådan Gutter :O) Torskene havde samlet sig og lodningerne var syge, med buler på op til "12 M"

Debatten / Kampen for øresund køre på livet løs, den er meget tidskrævende og der er dage hvor det ser håbløs ud, men heldigvis er der nu mange som kæmper, så vi ikke længere er den lille hårde kerne som startede det hele. Tak skal i havde, AL hjælp er velkommen.

DU / I kan på Facebook melde jer ind i gruppen hvor det hele startede: HJÆLP DET MARITIME LIV PÅ ØRESUND

her finder du alle indlæg-artikler mm + du kan få svar og deltage i debatten :o)

TV2 Lorry i går aftes

Læg særlig mærke til udtalelsen fra Naturstyrelsen :o(

Brev til Vore Tyske venner

28 Januar

NU har Skriftlig Engelsk aldrig været min stærke side (så bær lidt over med grammatikken.
jeg er sikker på at redaktør Sven Hille nok skal rette det lidt til) men hvad gør man ikke for at få så mange med ind i kampen mod den Danske stats terror på et af vore mest unikke områder, så her er mit nød råb rettet mod den store mængde Tyske lystfiske turister som besøger vore dejlige Øresund:

you get my statement regarding the terror on Øresund like this:
// My dear German angler b...rothers, in this weeks my beloved home water Øresund where many German angler also are traveling to, just for the unique fishing ARE under SERIUS attack from big boat off terror an death, this giant boat are pumping tons of material up from the ocean floor. there doing has now completely removed af fishing ground call DISKEN completely on the Danish side of Øresund....an the terror don't just stop there. because the Danish Gower mend, has arrow them to pump material up from the ocean floor for "300" days of the year....! We are many in Denmark there are fighting against this madness an also I Sweden a fight against this terror is rising this days....MY HARD are bleeding over this madness against this terror on maritime wild life in the ocean, Øresund are our most unique water an shout be left alone. SO PLEAS my fellow German anglers, join the fight against the terror I Øresund, call out to all the people you now, an Help us all.
Thanks from Jesper Larsen (Ocean-seeker)
Here are a link to a statement regarding this + a link to sign in against this terror:

DISKEN NU HELT VÆK....!

27 Januar

Idag bringer Frederiksborg amt avis, en længere artikel vedr. Sandsugning på disken mm.

Her fortæller biolog Jens, at man bla har pumpet op til "6 meter havbund" HELT VÆK......Han anslår at det vil tage op mod 20 år for at havbunden genopretter sig...!

JEG mangler ord og håber at mange rundt om vil deltage i kampen mod dette Danske vandvid, inden de pumper den næste fiske banke helt væk.

SKADEN ER SKET.......DISKEN ER NU HELT VÆK Græder

HJÆLP ØRESUND

14 Januar

ØRESUND har hårdt brug for din hjælp og støtte, du kan gå ind her og læse og underskrive som støtte og hjælp til ophør af dette vandvid

Herunder kan du læse det åbne brev jeg har sendt til div. medier & delt på Facebook

Hej
Jeg skriver på vegne af mange og ikke mindst for det maritime liv i Øresund, som netop i disse timer/dage er i hård modvind pga. grundstofudvinding på et af de mest betydnings rige områder i Øresund.

LIGE NU, er kæmpe sandsuger i gang med at pumpe gigantiske mængder op fra et område i Øresund kaldet DISKEN, blot for at bringe det til kbh, hvor materialet skal bruges ti...l byggeri.

Det er slet ikke til at fatte, at man kan give lov til et sådanne terror indgreb på den Danske maritime natur.

Hvis man i debatterne vedr. trawlfisker i Kattegat tror at deres redskaber ødelægger havbunden........så skal i bare sende en dykker ned på bunde på disken....og i vil se en GOL ørken uden liv og fyldt af stank af sur havbund, hvor alt liv, formentlig er sat årtier tilbage.

Det virker helt sort, at man lukker områder og delvis freder områder, for så at lave et sådanne katastrofalt indgreb på det mest produktive område i hele Danmark (indre farvande)

DISKEN: er måske et af de mest unikke hav områder i hele Danmark, man finder sjældent et havområde hvor så mange forskellige arter lever - fødes og opvokser + mange nye arter kommer til pga. den fauna / rigdom der er på bunden.

Området bidrager i stor stil "økonomisk" til div. turbåde, Lystfisker og den lille bådudlejning i trykkerdammen, hvis gæster nyder godt af de mange fladfisk - torsk - knurhaner mm. OG en ødelæggelse at dette område vil nok kunne give de sidste turbåde et kraftigt tilbage slag, hvis DISKEN ødelægges, fordi mange turister rejser hertil kun pga. dette unikke område og den arts rigdom.

Også DYKKER klubber har deres mange årlige ture til Disken/Trykkerdammen hvor de på deres hjemmeside viser de mest fantastiske foto fra under overfladen.

Erhvervsfiskerne

De sidste som er tilbage frygter også for fremtiden, da disken også er/var et af deres store hoved områder året igennem, der hersker ingen tvivl om at indgrebet allerede nu vil få langtrækkende konsekvenser for bestandene.

Bla. er Fiskeskipperen på kutteren JAMIK fra Vedbæk, som er en stor fortaler for bæredygtigt fiskeri, med i en aftale hvor myndighederne via flere kamaraer på båden i stand til hele døgnet og kunne følge den mindste detalje, en ordning som andre fisker også er med i.

MEN nu kigger de med bange anelser over på den gigantiske sandpumper som bogstaveligt er i færd med at suge en fremtidig levevej væk fra dem og der bliver intet tilbage til deres efterkommer hvis galskaben ikke stopper, men måske er det allerede for sent, frygter man.

Desuden har de også udsigt til at "Naturstyrelsen" igen har givet NCC en langt større tilladelse til grundstofudvinding i området ud for Vedbæk.

(TAL med skipperen på JAMIK)

SVENSKERNE

der raser en løbeild i Sverige lige nu blandt lystfisker, som helt oppe nord for Göteborg og helt oppe fra Stockholm, valfarter til Øresund for at fisker efter alle de arter som der lever på disken.

Svenske TURBÅDEN: VANDIA er kendt i hele norden for sit unikke ARTS fiskeri på netop disken, hvor man i stor stil dyrker genudsætning for at opretholde et bæredygtigt fiskeri i fremtiden. OGSÅ deres skæbne står nu uvis.

DEN BLÅ PLANET & ØRESUNDS AKVARIET

Jeg har ikke endnu hørt hvad div. biologer har at sige.

Har kun talt med min gode ven som studere til biolog og har flere gange været med akvariet ude......han er uforstående, det kan man da ikke, er de ikke klar over hvor únik Øresund er ??

HVORDAN forholder dette sig til EU - miljøstyrelse....HVAD siger ministeren, der forhåbentlig kender til et sådanne indgreb på DANSK Natur / Havmiljø

PERSONLIG:

Jeg er i dag 43 og har levet hele mit liv ved og på Havet/Sundet, mit hjerte banker for et bæredygtigt fiskeri, så vi har noget at give videre til vore børn.

Jeg har både været erhvervsfisker & har et helt liv som Lystfisker, jeg har i mange år fisket på Disken og frygter nu også det værste.

......................

LØSNING:

Hvorfor sandpumper og grundstof udvinder man ikke på steder hvor det maritime liv i forvejen ikke er tilstede eller feks.sandpumper ved de havne som efter strmen bodil nu er sandet til eks. Hornbæk havn.

HVORFOR har der ikke være en hørring, som vel at mærke er blevet sendt ud til alle parter, herunder Erhvervsfiskerne / Kystfiskerne & andre som har deres daglige virke på Øresund / Disken

.....................

Mvh

Jesper Larsen

3230 Græsted

Første tur i 2014

5 Januar

Lasse havde inviteret på tur i hans & Svanberg´s nye Orka 540 og sikken en båd, en balsal af plads. Herligt at kunne få lidt Bulefíske lærdom ind på kontoen. vi bommede et par gode fisk og endte med at havde ca. 25 torsk med hjem + vi havde sat samme antal ud igen, for når man fisker så tit som os er der ingen grund til at nakke alt, så de fisk som kan klare det, bliver sendt retur igen.

Mange både på vandet i dag, inkl. den svenske kystvagt.

Knøk & Bræk herfra

Velkommen til et nyt fiskeår

2 Januar

Så tager vi hul på et nyt og spændene fiskeår og igen i år er der mange nye spændene ting i støbeskeen året igennem.

Somsagt er mit samarbejde med fiskeavisen godt igang med "Småbådsbloggen" og i er mere end velkommen til at kontakte mig vedr. tips - fiskeri mm. og hold jer endelig ikke tilbage med forslag til en tur, så ser vi og den passer ind i kalenderen.

Så godt nytår herfra samt Knæk & Bræk med det nye år ;o)

Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis